O carte cu o păpușă și un magazin care dansează | Recenzie: „Vassa și Noaptea”, de Sarah Porter

Opera Snapshot_2018-02-18_212932_www.instagram.comBună, bună! De multă vreme am așteptat să citesc cartea pe care vreau să v-o prezint astăzi, dar am tot amânat-o fie pentru că găseam o carte mai interesantă de citit pentru momentul respectiv, fie în timp ce o citeam, lecturam și altceva, așa că am ajuns să o citesc într-o lună. Dar hai să vă spun ce și cum mai detaliat.

Sponsorizare:

Am primit această miunăție de la editura Nemira spre recenzie. Voi puteți cumpăra cartea de pe site-ul editurii și puteți da un like paginii de facebook a editurii pentru a fi la curent cu noutățile.

Titlu: Vassa și Noaptea

Autor: Sarah Porter

Editură: Nemira

Număr de pagini: 336

Rating-ul meu pe Goodreads: 4/5

Vassa locuiește împreună cu mama vitregă și surorile vitrege într-un cartier în care magia e la tot pasul. Babs, proprietarul magazinului din partea locului, are obiceiul de a-i decapita pe hoți si uneori chiar și pe clienții nevinovați. Așa că, atunci când trebuie să iasă la miezul nopții să cumpere becuri, se prea poate să fie o misiune suicidară. Noroc că are un sprijin: o papușă de lemn, ascunsă într-un buzunar. Cu ajutorul ei, poate că va alunga blestemul…

Inspirat de povestea rusească Vasilisa cea Frumoasă, romanul scris de Sarah Porter desenează un Brooklyn magic, în care obiectele au suflet și întâmplările se țin lanț zi și noapte.

Regret extrem de mult că nu am citit cartea aceasta mai demult, când am primit-o. Cu ocazia aceasta, îi cer scuze editurii pentru întârziere. Vă anunț și că acum citesc cartea pentru următoarea recenzie.

Dar hai să vorbim acum despre Vassa și aventurile ei. La început, când am început postarea, am stat destul de mult timp gândindu-mă la ce titlu s-ar potrivi pentru cartea aceasta. Prima tentativă a fost una groaznică, ce conținea și „capete de oameni morți”, asta din cauza tentei macabre pe care o au acțiunea și descrierea. Chiar dacă auziți cuvântul „macabru”, eu vă zic că nu e nici pe departe o carte horror, înfricoșătoare. Este totuși puțin cam ciudățel faptul că împrejurul magazinului sunt capete de oameni care au „furat” din magazin și poate faptul că Vassa spune că un cap al unei persoane dragi o privește (evident, de pe un țăruș), poate vă face să vă simțiți incomfortabil. Însă vă garantez că aceste detalii vă vor făcea să aflați mai multe despre poveste și că vă vor atrage când le veți citi chiar voi.ImpeccableHeartfeltKingsnake-size_restricted

Am primit sugestie de la cineva (știu că citești asta, hello) să vă spun mai multe despre personaje. Vassa, protagonista cărții, primește de la mama ei, înainte ca aceasta să moară, o păpușă din lemn, Erg. Aceasta nu este una obișnuită, ci una care poate vorbi, gândi și chiar mânca, chiar dacă nu are organe umane propriu-zise. O ajută pe Vassa în aproape tot ce face, oferindu-i sfaturi și avertizări. Stăpâna sa (asta sună cam prost, dar încerc că nu repet substantive) este o fată tânără, adolescentă, care e nevoită să învețe să acționeze fără sfaturile păpușii sale. Are un caracter special: spune replici cu umor negru, este descurcăreață în situații grele și știe cum să își transforme viața obișnuită (fără să vrea) în una plină cu peripeții.

Acțiunea începe ușor, de la niște scene cotidiene între membrii unei familii, când se ard fără motiv toate becurile din casă. Vassa hotărăște să meargă la BY’s, magazinul care dansează și în care va trebui să stea obligată trei nopți, timp în care va munci. Și asta se întâmplă doar pentru a o convinge pe una dintre surorile ei că ea nu este o fată lașă, ci una care poate înfrunta lucruri riscante ce pot apărea la fiecare pas pe care îl face.

Acum vreau să vă spun că deși am menționat că Vassa și Noaptea nu este un roman horror, înfricoșător, asta nu înseamnă că nu este o carte ciudată. Adică foarte ciudată, în sensul că majoritatea narațiunii are loc într-un magazin care dansează, cu paznicii niște mâinii care văd prin unghii, în parcare un motociclist cu ochi din stele face cercuri nesfârșite. Și enumerarea poate continua, dacă stăm să ne gândim. Toate lucrurile groaznice și/sau ieșite din comun au legătură cu Babs, proprietara acestui BY’s (aparent este un lanț întreg de astfel de magazine). Aceasta este o bătrână ce pare una plictisită de viața ei în care doar ucide și vinde, însă este magică (în sens rău), aducând la viață mâini ale oamenilor decedați și apoi controlându-le. Să nu spun că tot ea face și ca magazinul să își arate mișcările de dans. giphy

Per ansamblu, puteți citi cartea chiar și într-o singură zi, datorită acțiunii rapide și stilului cursiv de a scrie al autoarei. Recomand cu tot dragul romanul acesta.

Nu vă spun cum se termină tot și ce se mai întâmplă până la deznodământ, ca să vă las pe voi să descoperiți mai bine povestea dintre cele două coperte. Până la postarea următoare, vă urez lecturi plăcute. Bye!

~ANDREI~

8 gânduri despre „O carte cu o păpușă și un magazin care dansează | Recenzie: „Vassa și Noaptea”, de Sarah Porter