Recenzie: „Eliza și monștrii ei” de Francesca Zappia

thumbnail

*Țin să menționez de acum că am scris o parte din articolul acesta acum o lună.*

Hieeee! Azi mă simt (oarecum) odihnit după atâta timp petrecut în mod dezordonat. Vreau să zic că în 40 de ore abia una am reușit să dorm, iar aceea a fost în tren, unde credeți-mă că nu e confortabil deloc. Dar hai să nu mă mai plâng aici, căci oricum voi scrie un articol despre București și Gaudeamus zilele următoare. Acum hai să trec la recenzia acestei cărți.

elválasztó4

Titlu: Eliza și monștrii ei

Autor: Francesca Zappia

Editură: Storia Books

Număr de pagini: 377

Rating-ul meu pe Goodreads: 5/5

elválasztó4

În lumea reală, Eliza, o fată de 18 ani, este timidă, ciudată și lipsită de prieteni. Oline este LadyConstellation, creatoarea anonimă a Monstrous Sea, un webcomic extrem de popular, cu milioane de followers și de fani în întreaga lume. Eliza nu-și închipuie că ar putea vreodată să îndrăgească lumea reală așa cum o iubește pe cea online și nu simte nicio dorință să încerce.

Apoi Wallace Warland, cel mai mare scriitor de fanfiction pentru Monstrous Sea, se transferă la școala ei. Wallace crede că Eliza este un fan ca oricare altul și, pe măsură ce băiatul o scoate din carapacea ei, fata începe să se întrebe dacă nu cumva viața offline merită o șansă. Dar, când secretul Elizei este împărtășit din greșeală cu restul lumii, tot ce a construit – povestea ei, relația ei cu Wallace, până și propria sănătate mintală – începe să se năruie.

elválasztó4

Am citit cartea în trei reprize: primele aproximativ 170 de pagini într-un weekend, iar restul în tren spre București și la drumul de întoarcere. Vă spun asta ca să știți că „Eliza și monștrii ei” este un roman ce vă poate scoate dintr-un reading slump și îl puteți citi oricând, oriunde, fiind foarte ușor de urmărit acțiunea prezentată de personaje (și mai conține și multe imagini și conversații online, ce fac totul și mai interesant). În plus, stilul de scriere al autoarei este unul destul de copilăresc, ceea ce face conținutul romanului său ușor de urmărit.

Processed with VSCO with m5 preset

Nu o să regret nicio clipă că am cerut de la editură titlul acesta, căci am ieșit dintr-un reading slump imens (sper). Acest lucru s-a întâmplat regăsindu-mă destul de mult în caracterul Elizei, ea fiind o persoană foarte activă și fericită în mediul online, însă destul de antisocială și anxioasă în lumea reală. Și dacă tot vorbesc de personaje, țin să menționez că toate au fost extrem de bine conturate, fiecare cu o personalitate aparte. De la sportivi pricepuți, la studenți de facultate foarte tineri, de la îndrăgostiți, la profesori fără bun simț.

Calculatorul e vizuina mea de iepure; internetul este țara minunior pentru mine.

Nu-mi permit să cad în ea decât în momentul în care nu contează dacă mă pierd sau nu.

Să mai spun că toate personajele îmi sunt dragi (în afară de profesorul de informatică al Emmei, care e nesimțit)? Nu cred că e nevoie. Toată lumea e conștientă în carte de ceea ce face, mai devreme sau mai târziu, fiecare încercând din răsputeri să facă tot ce trebuie cât mai bine pentru toți și pentru sine. Cred că ar fi bine să facem toți asta, nu? În plus, nu am găsit clișeuri între ele, triunghiuri amoroase sau lucruri de genul acesta, ceea ce mă încântă maxim.

img_9156

Revenind la carte, webcomic-ul Elizei, ”Monstrous Sea” este evadarea ei din cotidian, un loc pe care l-a creat pentru a-și expune talentul și pentru că îi plăcea ce făcea, urmând ca apoi să câștige mulți bani, chiar. Mulți avem un loc de acest fel, ba un cont de Instagram, un blog sau un canal pe YouTube, așa că ne putem asocia destul de mult cu caracterul protagonistei.

Nu am creat Monstruous Sea ca să fie un fenomen – am creat-o pentru că era povestea pe care mi-o doream. Acum o fac pentru că e ceva în mine, sfărâmat în jurul inimii mele, care-mi dictează s-o fac. Ăsta e rostul meu pe Pământ, să creez așa ceva pentru mine și pentru fanii mei. Povestea asta. E a mea și e datoria mea s-o aduc pe lume.

Mă face asta să par pretențioasă?

Nu-mi pasă.

Ăsta e adevărul.

Totuși, avem și un personaj masculin, Wallace, de care nu trebuie să uităm. Și el este destul de retras, din moment ce se simte în largul lui conversând cu alții scriind fie un sms, fie un bilețel. Are simțul umorului bine dezvoltat, așa că multe lucruri pe care le spune te vor face să râzi. Însă, dacă treci de latura lui tăcută, vei da peste o persoană foarte prietenoasă.

img_9157

LadyConstellation, numele online al Elizei, cel al creatoarei faimoasei povești este cea mai îndrăgită persoană de către tineri, deși ea își ține identitatea secretă. Dar în momentul în care mare său secret iese la iveală, totul o ia razna, iar relația ei cu Wallace e dată peste cap, la fel ca viața ei cotidiană.

Wallace înțelege multe lucruri.

Înțelege că pizza cu crustă umplută trebuie mâncată până la crustă, apoi crusta ar trebui desfăcută și brânza dinăuntru făcută bulgărași și savurată la urmă, drept cireașa de pe tort. Înțelege că treningul e infinit mai cool decât orice alt tip de îmbrăcăminte. Înțelege că a comunica e ceva mult mai simplu dacă între tine și cel cu care stai de vorbă se află un ecran ori chiar și numai o bucată de hârtie.

Vă las pe voi să aflați ce și cum se mai întâmplă și cum se ajunge la asemenea fapt, așa că vreau să vă spun acum să încercați de la această editură romanul acesta. Vă garantez că nu vă va dezamăgi, ci vă va plăcea mult.

elválasztó4

47580874_2325770217646443_5544611090450612224_nSponsorizare:

Le mulțumesc mult de tot celor ce se ocupă de editura Storia Books pentru exemplarul pe care l-am recenzat astăzi. Dacă vreți să fiți la curent cu noutățile editoriale, puteți urmării pagina lor de Instagram și cea de Facebook.

elválasztó4

Asta e tot și pentru azi, sper că v-am făcut cât de cât curioși de ceea ce prezintă Francesca Zappia în romanul ei de față. Lecturi faine să aveți. Bye!

Andrei